Fiction

Die Welt hinter Kulka

Author: Ralph Pordzik

Publisher: Lulu.com

ISBN:

Category: Fiction

Page: 144

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In der Tradition von Walter Benjamins Einbahnstrasse" und Gunter Eichs Maulwurfen" entfuhren diese Texte den Leser in eine Welt, in der Wirklichkeit und Zeichen sich in immer neuen Bildern gegen den einheitlichen, rationalen Sinn verschworen. Mit kontemplativer und ironischer Kraft entdeckt diese Prosa die Unsicherheit im Gesicherten, das Unterschwellige im Oberflachlichen. Die Spannungen an der Oberflache der Sprachen erhalten Konturen, ignorieren und verschweigen das Altbekannte, betonen das Absurde und Spielerische. Durch Schachte und Labyrinthe geht es in komische und melancholische Landschaften, die auf den Karten der Literatur bislang noch nicht eingetragen waren
Psychology

Psychoanalysis and the Unrepresentable

Author: Agnieszka Piotrowska

Publisher: Taylor & Francis

ISBN:

Category: Psychology

Page: 246

View: 724

Psychoanalysis and the Unrepresentable opens a space for meaningful debate about translating psychoanalytic concepts from the work of clinicians to that of academics and back again. Focusing on the idea of the unrepresentable, this collection of essays by psychoanalysts, psychotherapists, counsellors, artists and film and literary scholars attempts to think through those things that are impossible to be thought through completely. Offering a unique insight into areas like trauma studies, where it is difficult – if not impossible – to express one’s feelings, the collection draws from psychoanalysis in its broadest sense and acts as a gesture against the fixed and the frozen. Psychoanalysis and the Unrepresentable is presented in six parts: Approaching Trauma, Sense and Gesture, Impossible Poetics, Without Words, Wounds and Suture and Auto/Fiction. The chapters therein address topics including touch and speech, adoption, the other and grief, and examine films including Gus Van Sant’s Milk and Michael Haneke’s Amour. As a whole, the book brings to the fore those things which are difficult to speak about, but which must be spoken about. The discussion in this book will be key reading for psychoanalysts, including those in training, psychotherapists and psychotherapeutically-engaged scholars, academics and students of culture studies, psychosocial studies, applied philosophy and film studies, filmmakers and artists.
Art, Modern

Medien der Kunst

Author: Susanne von Falkenhausen

Publisher:

ISBN:

Category: Art, Modern

Page: 285

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Mit der Formierung neuer Techniken und Praktiken digitaler Bildgenerierung in allen kulturellen und wissenschaftlichen Bereichen stellt sich auch die Frage nach dem Verhältnis von Medialität und Geschlecht. Die siebente Kunsthistorikerinnentagung rückte diese Verknüpfung in den Blick der Kunstwissenschaft. Der Einzug neuer Medien in Kultur und Gesellschaft wurde, vergangenen Medienrevolutionen vergleichbar, von euphorisch-utopischen Diskursen begleitet; denen standen kulturpessimistische Positionen gegenüber. In einer kunst- bzw. bildwissenschaftlichen Perspektive kann die Debatte nicht auf die neuen Medien beschränkt bleiben. Auch für die historischen künstlerischen Medien stellt sich die Frage nach den jeweils medienspezifischen Machtverhältnissen, Codierungen und geschlechtsspezifischen Konnotationen. Der vorliegende Tagungsband liefert Beiträge zu aktuellen Bilderpolitiken, zum architektonischen Raum unter medialen Aspekten, zu Cyber- und Videokunst aus der Perspektive visueller Geschlechtersemantik, zur Generierung von Körperbildern als mediale Effekte, zu den medialen Umschlägen in der historischen Bildproduktion. Neben dem digitalen Bild werden Video, Film, Fotografie, Malerei, Buchmalerei und Druckgraphik untersucht.
Literary Criticism

Film and Stereotype

Author: Jörg Schweinitz

Publisher: Columbia University Press

ISBN:

Category: Literary Criticism

Page: 372

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Since the early days of film, critics and theorists have contested the value of formula, cliché, conventional imagery, and recurring narrative patterns of reduced complexity in cinema. Whether it's the high-noon showdown or the last-minute rescue, a lonely woman standing in the window or two lovers saying goodbye in the rain, many films rely on scenes of stereotype, and audiences have come to expect them. Outlining a comprehensive theory of film stereotype, a device as functionally important as it is problematic to a film's narrative, Jörg Schweinitz constructs a fascinating though overlooked critical history from the 1920s to today. Drawing on theories of stereotype in linguistics, literary analysis, art history, and psychology, Schweinitz identifies the major facets of film stereotype and articulates the positions of theorists in response to the challenges posed by stereotype. He reviews the writing of Susan Sontag, Roland Barthes, Theodor W. Adorno, Rudolf Arnheim, Robert Musil, Béla Balázs, Hugo Münsterberg, and Edgar Morin, and he revives the work of less-prominent writers, such as René Fülöp-Miller and Gilbert Cohen-Séat, tracing the evolution of the discourse into a postmodern celebration of the device. Through detailed readings of specific films, Schweinitz also maps the development of models for adapting and reflecting stereotype, from early irony (Alexander Granowski) and conscious rejection (Robert Rossellini) to critical deconstruction (Robert Altman in the 1970s) and celebratory transfiguration (Sergio Leone and the Coen brothers). Altogether a provocative spectacle, Schweinitz's history reveals the role of film stereotype in shaping processes of communication and recognition, as well as its function in growing media competence in audiences beyond cinema.
Art, Modern

Parkett

Author: Parkett Publishers

Publisher:

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Category: Art, Modern

Page: 300

View: 174

Presenting unparalleled investigations and discussions of important international contemporary artists by esteemed writers and critics for 20 years, Parkett's investigations continue in issue No. 68, which features collaborations by German painter Franz Ackermann, Finnish artist and filmmaker Eija-Liisa Ahtila, and American Conceptual artist Dan Graham. Studies in the multiple perspectives of several simultaneous vantage points mark the pages of this volume. Authors include Joshua Decter, Douglas Fogle, and Raimar Stange on Ackermann; Gertrud Koch and Taru Elfving on Ahtila, with a conversation between Chrissie Iles and Ahtila; Marie-Paule MacDonald, Nicolas Guagnini & Karin Schneider, and Massimiliano di Bartolomeo on Graham, and an interview with Graham by Carmen Rosenberg-Miller. Also in this issue: Gregor Jansen on Dirk Skreber, Jens Hoffmann on Tino Sehgal, Bernard Frize interviewed by Hans Ulrich Obrist, and an insert by Jonathan Monk. For Parkett No. 69, the featured collaboration artists are Belgian Conceptual artist Francis Alys, German sculptor and mixed-media artist Isa Genzken, and the Indian-born, London-based sculptor Anish Kapoor. Authors include Saul Anton, Robert Storr, and Kitty Scott on Als; Pamela Lee and Jorg Heiser on Genzken, and an interview with Genzken by Michael Krajewski; and Norman Bryson, Marina Warner, and Kurt Forster on Kapoor. Other features include Philip Kaiser on Amelie von Wulffen, Stuart Comer on Swetlana Heger, and a special Parkett Inquiryon consensus in contemporary art world entitled, "The Economy of Attention." The twentieth-anniversary issue, Parkett No. 70, will be published in summer 2004, with special collaborations and projects to be announced.
Austria

Kunst, Kommunikation, Macht

Author: Ingrid Bauer

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Category: Austria

Page: 546

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Der Sammelband dokumentiert umfassend den Sechsten Österreichischen Zeitgeschichtetag in Salzburg 2003 - und damit den aktuellen Stand der österreichischen Zeitgeschichtsforschung. Er setzt sich aus der Perspektive unterschiedlicher Disziplinen der neuen Kulturwissenschaften mit den Begriffen "Kunst - Kommunikation - Macht" auseinander. Damit rücken die kulturwissenschaftlichen Debatten der letzten Jahre systematisch ins theoretische und methodische Diskussionsfeld der österreichischen Zeitgeschichtsforschung, für die - auch das zeigt dieser Sammelband auf eindrucksvolle Weise - eine wachsende interdisziplinäre Vernetzung zu konstatieren ist. Inhaltlich spannen die Beiträge einen facettenreichen Bogen von der Ethik der Geschichtswissenschaft über NS-Kunstraub, sowjetische Kulturpolitik in Österreich von 1945-1955 oder künstlerische Widerständigkeit, Absenz und Anpassung im 20. Jahrhundert bis hin zu Geschichtsbildern im Film und Fernsehen oder zur Vermittlung von Zeitgeschichte im Internet.